Mūsu skola 2024./2025. mācību gadā realizē savu otro Erasmus + projektu “Turpinām – skolēni, partneri, sadarbība!”:
Projekta ietvaros no 23. līdz 27.09.2024. (dažas dienas vēl pagāja ceļā) mūsu skolas skolēni – Vladļena Poberežnaja (6.b), Viktors Aļohins (7.a1.), Marija Barčenkova (8.b), Anželika Pomeranceva (9.a) un pavadošās skolotājas – Tatjana Averčenko un Tatjana Dudarjonoka piedalījās skolēnu grupas mobilitātē Zagradecas pamatskolā (Primary school Zagradec), kas atrodas nelielā ciematā apmēram 20 km attālumā no Slovēnijas galvaspilsētas Ļjubļjanas.
Uzņemošajā skolā mūsu projekta dalībnieki uzturējās 5 darba dienas, vidēji 6 akadēmiskās stundas dienā, un attiecīgajās klašu grupās piedalījās mācību procesā kopā ar vietējiem skolēniem. Akcents tika likts uz dalību angļu un slovēņu valodas, mūzikas, vizuālās mākslas, dizaina un tehnoloģiju, sporta, matemātikas u.c. stundās.
Protams, programmā tika iekļautas arī ārpus stundu aktivitātes un kultūras pasākumi – ekskursija uz Carniolan Bee House in Višnja Gora, Krška jama (Karst Cave) un pilsētu Novo Mesto.
Centrālais notikums skolā šajā nedēļā bija Eiropas valodu diena, kurai visas mobilitātes garumā speciālās meistarklasēs kopā ar vietējiem skolēniem gatavojās arī mūsu skolēnu grupa – prezentēja latviešu valodu, mūsu valsti, pilsētu un skolu. Ceturtdien visi Zagradecas skolēni kopā ar skolotājiem, arī mūsu jaunieši, devās uz Ļjubļjanas vecpilsētu, kur piedalījās orientēšanās sacensībās, intervēja garāmgājējus un visi kopā svinēja Eiropas valodu daudzveidību.
Uzņemošās skolas pārstāvji ļoti atbildīgi un pārdomāti visu bija noorganizējuši, atmosfēra skolā bija labvēlīga un draudzīga. Gan mācību process, gan komunikācija un ekskursijas veicināja slovēņu valodas, kultūras un vēstures iepazīšanu, attīstīja mūsu skolēnu komunikācijas prasmes un sapratni par angļu valodas nepieciešamību.
Iespaidi par braucienu ļoti pozitīvi, daudziem šī bija pirmā lidošanas pieredze un pirmais ceļojums Eiropas savienībā ārpus Baltijas valstīm. Tas visiem bija liels izaicinājums, kura laikā dalībnieki mācījās patstāvīgi tikt galā ar sadzīves situācijām, apguva ceļošanas prasmes un mācīšanos nepazīstamā vidē atšķirīgas kultūras zemē. Mobilitāte deva iespēju saskatīt kopējo un atšķirīgo mūsu un citas Eiropas valsts skolas ikdienā, paplašināt redzesloku, uzlabot problēmu risināšanas prasmes, paaugstināt pārliecību par savām spējām un izveidot pieņemošāku attieksmi pret citādo. Gan skolēnu, gan skolotāju draudzības, kas izveidojās šīs mobilitātes laikā, ir vēl viens nenovērtējams ieguvums, tāpēc droši var teikt – turpinājums sekos.
Vladļena – Es iemācījos dažus jaunus vārdus slovēņu valodā. Visi bija laipni, draudzīgi un jautri, ja kaut kas neizdevās vai kaut ko nesapratu, centās palīdzēt. Stundas bija ļoti interesantas. Pārsteidza tas, ka visi skolā staigā čībās.
Marija – Man patika orientēšanās uzdevumi Ļjubļjanā, kad vajadzēja atrast mašīnu ar konkrētu numura zīmi, cilvēku, kurš pastaigājas ar sunīti, un nointervēt vienu tūristu, lai uzzinātu no kuras valsts viņš ieradies, kāda ir viņa dzimtā valoda, un citas detaļas. Vispār patika viss.
Anželika – Sāku vairāk saprast, ko man saka angliski. Satiku skolēnus ar tādām pašām interesēm kā man. Visvairāk man patika ķīmijas stundas, jo tur veicām dažādus eksperimentus. Interesanti, ka zēniem un meitenēm sports notiek atsevišķi. Man viss ļoti patika.
Viktors – Es iemācījos dažus slovēņu valodas vārdus un sāku saprast angļu valodu labāk nekā iepriekš. Visvairāk man patika kalni, skaistās upes un pilsētas. Arī satikt un parunāt ar vienaudžiem no citas valsts bija forši.
Īpašs paldies Silvia Valenčic un Barbara Tomše https://www.facebook.com/profile.php?id=100087461745609 par sirsnīgo uzņemšanu! Erasmus+ Latvija
Mūsu skola šajā mācību gadā realizē savu pirmo Erasmus + projektu “ Sākam-protam-saprotam”:
Mūsu skola šobrīd īsteno savu pirmo Erasmus+ projektu “Sākam, protam, saprotam”, kura ietvaros paredzēts divu skolotāju angļu valodas kursu apmeklējums Horvātijā, Splitā un divu – Spānijā, Madridē. Skolotājas Jelena Kovzeleva un Vineta Muskate no 25.-30. septembrim apmeklēja Europass Teacher Academy kursus Splitā, kur zinošas un atraktīvas skolotājas Alenkas Miljevič vadībā uzlaboja savas angļu valodas prasmes, apguva jaunus un noderīgus digitālus rīkus, apmeklēja Splitas BOL pamatskolu, kur ar atsaucīgo un ieinteresēto skolotāju Anu Bučević Romić vienojās par turpmākās sadarbības iespējām. Visas nedēļas garumā mācības notika vēsturiskā Antonio Bomonti namā pilsētas centrā, vecpilsētas ieliņās un kafejnīcā kalna galā. Kursu noslēgumā kopā ar kursa biedriem no Polijas un paralēlo grupu no Bulgārijas skolotājām bija ekskursija un izbrauciens ar kuģīti skaistajā un senajā Omiš mazpilsētā. Ārpus kursu laika skolotājas devās dažādās tūrēs, runāja ar dažādiem cilvēkiem no dažādām valstīm, un priecājās par Dalmācijas brīnišķīgo dabu un laika apstākļiem.
Piektdien, 6. decembrī mūsu skolā viesojās seši RTU Liepāja Erasmus + projekta studenti no Turcijas, Pakistānas, Dānijas un Brazīlijas. Profesores Dinas Betheres vadībā jaunieši apgūst studiju kursu – Iekļaujošās un speciālās izglītības risinājumi dažādībai (Solutions of Inclusive and Special Education for Diversity). Šī kursa ietvaros studenti iepazīst Liepājas pieredzi iekļaujošās izglītības īstenošanā.
Speciālā pedagoģe Marina Averčenko viesiem pastāstīja kā mūsu skolā notiek darbs ar bērniem ar speciālajām vajadzībām, ar sociālā riska ģimenēm un uz otro gadu palikušajiem skolēniem. Klases audzinātāja Marina Mikrjukova dalījās savā praktiskajā pieredzē. Noslēgumā viesi apskatīja mūsu skolu un pastāstīja, ka arī viņu valstīs notiek liels darbs iekļaujošās izglītības jomā.
Kad Vineta Muskate 2022. gadā uzsāka darbu Liepājas Piemares pamatskolā, skolai iepriekšējas pieredzes starptautisko projektu jomā nebija. Vinetai savukārt pieredze uzkrāta kā iesaistītajai senākos “Erasmus+” un “Nordplus”, kā arī cita mēroga projektos. “Iepriekš nekad nebiju bijusi projektu koordinatore – galvenā atbildīgā par projektu pieteikumu sagatavošanu, īstenošanu un atskaišu iesniegšanu, vairāk biju tāda kā labumu guvēja – palīdzēju ar idejām, piedalījos projektu aktivitātēs gan individuāli, gan ar jauniešiem. Laikam jau saredzu jēgu tam visam, patīk gan pašai aizbraukt, gan ciemiņus uzņemt, sev un citiem apvārsni paplašināt,” stāsta Vineta.
Foto: Kārlis Volkovskis
Piemares pamatskolas misija ir nodrošināt ikvienam skolēnam konkurētspējīgu izglītību, izmantojot mūsdienīgu mācību procesu, attīstot augstu saskarsmes un uzvedības kultūru. “To īstenot ir liels izaicinājums, jo skolēnu profils ir ļoti dažāds – daudznacionāls, multikulturāls, bērni ar īpašām vajadzībām, nepietiekamām sociālajām prasmēm un materiālo nodrošinājumu un talantīgi skolēni ar augstiem mācību sasniegumiem. Lai sekmētu skolas ilgtspējīgu attīstību, modernizētu mācību procesu un vairotu iekļaujošas izglītības īstenošanas kapacitāti, aktīva iekļaušanās Eiropas apritē mums ir ļoti svarīga,” motivāciju iesaistīties projektā pamato Vineta. Dalība “Erasmus+” ne tikai ceļ skolas prestižu sabiedrībā, veicina skolotāju piesaisti un profesionālo izaugsmi, bet arī stiprina skolas saikni ar starptautisko sabiedrību.
Piemares pamatskolas pirmajā īstenotajā projektā četri pedagogi apmeklēja angļu valodas kursus un atrada līdzīga profila sadarbības partnerus turpmāko projektu īstenošanai. “Pēc šī pirmā “pilotprojekta” rezonanse skolā bija liela. Redzot, kā izmainījusies pat skeptiskāko pedagogu attieksme pret dalību starptautiskos projektos, cik iedrošināti un motivēti iesaistīties viņi kļuvuši, noteikti vēlamies aizvien lielākam pedagogu skaitam sniegt iespēju apmeklēt kursus starptautiskā vidē vai doties darba ēnošanas mobilitātē kādā iekļaujošo izglītību īstenojošā skolā ārvalstīs,” stāsta direktora vietniece.
Pašlaik norisinās otrais projekts un notikušas divas skolēnu grupu mobilitātes aktivitātes. Viena grupa četru skolēnu un divu skolotāju sastāvā pabija Splitā, Horvātijā, bet otra tikpat lielā sastāvā – Zagradecā, Slovēnijā. Dalībnieki apmeklēja tās izglītības iestādes, ar kuru pārstāvjiem skolotājas iepazinās angļu valodas kursos. Skola cer, ka, piedāvājot starptautiskas aktivitātes skolā, celsies skolēnu motivācija mācīties, risks priekšlaicīgi pamest skolu mazināsies, kā arī uzlabosies bērnu angļu valodas prasmes, saskarsmes kultūra, tolerance un atšķirīgas kultūras izpratne.
Bērni pēc piedzīvotā ir sajūsmā. Daudziem šī bija pirmā lidošanas pieredze, pirmā viesošanās Eiropas Savienības valstī, izņemot, protams, Lietuvu, pirmais nosacīti patstāvīgais ceļojums. “Erasmus” dienu ietvaros skolēni aktīvi dalījās atziņās ar klasesbiedriem, teica, ka noteikti jāmācās angļu valoda, jāpiedalās, bijis forši, noteikti brauktu vēl. Skolā viņi bieži redzami vienkopus, kaut ko pārrunā, smejas, var redzēt, ka viņus vieno kopējais “Erasmus+” piedzīvojums.
Vineta Muskate, Liepājas Piemares pamatskolas direktores vietniece projektu darbā
Foto: Privātais arhīvs
Liepājas Piemares pamatskolas skolēni un Zagradecas viesskolas skolēni.
“Zagradecas skolā es iemācījos dažus jaunus vārdus slovēņu valodā. Visi bija laipni, draudzīgi un jautri. Ja kaut kas neizdevās vai kaut ko nesapratu, centās palīdzēt. Stundas bija ļoti interesantas. Pārsteidza tas, ka visi skolā staigā čībās,” par braucienu uz Slovēniju stāsta skolniece Vladļena. Slovēnijā bērni orientējušies Ļubļanā, intervējuši tūristus, piedzīvojuši, kādas ir ķīmijas stundas slovēņu skolā, kā arī redzējuši skaistos kalnus un sadraudzējušies ar viesskolas bērniem.
Foto: Privātais arhīvs
Piemares pamatskolas skolotājas un skolēni pie Krkas parka ūdenskritumiem.
“Skolā mūs sirsnīgi sagaidīja, stundas un nodarbības bija ļoti interesantas. Iemācījos vairāk angļu valodas vārdu. Bērni tur ir laipni, tāpat kā skolotāji. Ja kaut ko nesapratām, viņi mums palīdzēja. Uzzināju, ka Horvātija ir ļoti skaista valsts. Man ļoti patika Krkas parks ar ūdenskritumiem, Trogira – pilsēta, kuru arī paspējām apmeklēt,” stāsta Piemares pamatskolas skolniece Miļena.
Starptautiskiem projektiem, protams, ir arī savi izaicinājumi – esot iesācējiem, vissvarīgākais ir atrast uzticamus partnerus, kas būtu līdzīga profila uzņemošā skola. “Mums šajā ziņā ļoti paveicās. Abu mūsu skolēnu grupas uzņemošo skolu pārstāvji ir atbildīgi un pieredzējuši “Erasmus+” projektu jomā, tāpēc sadarbība noritēja viegli un racionāli. Neradās arī būtiskas atšķirības starp plānotajām aktivitātēm projekta pieteikumā un īstenotajām,” stāsta Vineta.
Otrs izaicinājums – dalībnieku ar mazāku pieredzi un iespējām iesaiste. Piemares pamatskolas angļu un spāņu valodas skolotāja, klases audzinātāja, izglītības metodiķe un speciālais pedagogs ar visu gan tikuši galā. Gatavošanās, mobilitātes un paveicamie darbi nav viegli, taču, kad padarīti, ir gandarījums. Pedagogi procesā daudz ko apguva no jauna un varēja dalīties ar kolēģiem uzkrātajā pieredzē. Piemēram, saprasts, ka ideāls risinājums Piemares delegācijai bija dzīvošana dzīvoklītī visiem kopā, lai sniegtu atbalstu, kopīgi gatavotos prezentācijām un tiktu galā ar sadzīviskiem jautājumiem. Daudz palīdzējis, ka pavadošās skolotājas pirms mobilitātes programmas pazinušas dalībniekus – savstarpēja uzticēšanās radījusi drošības sajūtu kā bērniem, tā vecākiem.
Foto: Kārlis Volkovskis
Piemares pamatskola arī iesniegusi skolas “Erasmus” akreditācijas pieteikumu, cerot uz pozitīvu novērtējumu. “Vēlamies sniegt iespēju pedagogiem apmeklēt kursus un doties darba ēnošanas mobilitātes projektos, skolēniem – piedalīties skolēnu grupu mobilitātes aktivitātēs. Tāds ir mūsu pieteikuma plāns turpmākajiem trim gadiem,” ieskicē Vineta.
Vineta arī iedrošina tās skolas, kas vēl nav iesaistījušās un īstenojušas kādu “Erasmus+” projektu. “Manuprāt, “Erasmus+” projekti ir viena no jēgpilnākajām iespējām skolēniem, skolotājiem, visai skolai. Ja vadība ir ieinteresēta un ir atsaucīgi pedagogi, noteikti atradīsies iespēja iesaistīties. Tikai jāņem vērā, ka tas ir laikietilpīgs un darbietilpīgs process, īpaši sākumposmā. Taču gandarījums un ieguvumi visiem ir neatsverami,” tā direktora vietniece.
Raksts: šeit
Tā kā arī mūsu skola ir Erasmus+ projektu īstenotāja, esam aktīvi iesaistījušies Eiropas mēroga iniciatīvā #ErasmusDienas, kas 2024. gadā notiek no 14. līdz 19. oktobrim.
Šajā nedēļā mūsu Erasmus+ projekta “Turpinām – skolēni, partneri, sadarbība!” Slovēnijas un Horvātijas skolēnu grupu mobilitāšu dalībnieki saviem klases biedriem stāstīja par savu mobilitāšu pieredzi, piedzīvojumiem, ieguvumiem un secinājumiem Zagradecas un Bol pamatskolās. Mudināja visus mācīties angļu valodu un iesaistīties Erasmus+ projektos.
Paldies Jaroslavai Golovanovai un Vladļenai Poberežnajai no 6.b klases, un viņu klases audzinātājai Jeļenai Kovzeļevai par saturīgo klases stundu. Paldies Miļenai Petrovai un Viktoram Aļohinam no 7.a klases, un skolotājai Tatjanai Averčenko, kura arī pati bija mobilitātē Slovēnijā, par interesanto angļu valodas stundu. Paldies Poļinai Zuļģei, ka ar savu Erasmus pieredzes stāstu klases audzinātājas Oksanas Ivanovas stundā, piedaloties skolotājai Marinai Averčenko, kura arī bija mobilitātē kopā ar Poļinu, dalījās ar saviem 8.a klases biedriem. Paldies Anželikai Pomerancevai un Emīlam Bergam, kuri iedvesmoja savus 9.a klases audzinātājas Tatjanas Solovjovas stundā.
Liels paldies par kvalitatīvo darbu pirms brauciena, mobilitāšu laikā un pēc tām visām skolēnus pavadošajām skolotājām – Tatjanai Averčenko, Tatjanai Dudarjonokai, Marinai Averčenko un Ivandai Rudzītei, kuras arī dāsni dalījās projekta pieredzē un savās pārdomās un novērojumos ar pārējiem kolēģiem.
No šī gada 8. līdz 26. aprīlim mūsu skolā Erasmus+ īstermiņa praksē uzturējās četras Klaipēdas Valsts koledžas (Klaipėdos Valstybinė Kolegija
https://www.kvk.lt/) Pedagoģijas katedras studentes. Jaunietes vēroja 1. un 2. klašu grupu stundas, iepazinās ar skolas kopējo darbību un guva priekšstatu par izglītības sistēmu Liepājā un Latvijā.
Pirmajā prakses nedēļā paralēli stundu vērošanai un iepazīstināšanai ar sevi, studentes tikās ar mūsu skolas atbalsta personālu – speciālo pedagogu, logopēdi un sociālo pedagogu.
Otrās nedēļas sākumā viešņas apmeklēja mūsu pilsētas lielāko vispārizglītojošo izglītības iestādi – Liepājas Draudzīgā aicinājuma vidusskolu, kur apskatīja skolas lielisko infrastruktūru – jaunās klašu telpas, bibliotēku, ēdnīcu un sporta manēžu. Šajā nedēļā studentes novadīja arī atraktīvu pasākumu “Lietuviešu pasakas” mūsu skolas 1. un 2. klašu skolēniem.
Noslēdzošajā nedēļā meitenes turpināja vērot skolotāju darbu 1. un 2. klašu grupās un, nepieciešamības gadījumā, palīdzēja skolotājām. Apskatīja arī mūsu skolas vecāko klašu kabinetus, populāro pikniku vietu Beberliņu atpūtas parkā, Kultūrvietu “Atmodas Dārzs”, Lačplēša dārzu un citas skolas apkārtnes vietas, kurās mēdzam rīkot mācību aktivitātes mūsu skolēniem.
Prakses noslēgumā, protams, “izlaidums” ar kūku un kafiju, kur aicinātas visas praktikantes, skolotājas, kuru stundās viesojās studentes un skolas vadības pārstāvji. Skolas direktore studentēm pasniedza nelielas dāvaniņas un prakses sertifikātus, kopīgi nofotografējāmies.
Vēl tikai jāpiebilst, ka ar iepriekšminēto Lietuvas augstākās izglītības iestādi esam noslēguši arī turpmākās sadarbības līgumu, tāpēc droši var teikt, ka šī bija mūsu pirmā, bet ne pēdējā sastrādāšanās.